مقالات

درمان کبد چرب در طب سنتی

| بازدید : 6532

 

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که تنها راه‌حل درمان هر بیماری مراجعه به دکتر و استفاده از داروهای شیمیایی است. اما از دیرباز تاکنون نیاکان ما و مادربزرگ‌هایمان درمان‌هایی را برای انواع بیماری‌ها به کار می‌گرفتند که نه‌تنها عوارض داروهای شیمیایی را بر روی بدن نداشت، بلکه مدت‌زمان درمان آن بسیار کمتر بود. امروزه این درمان‌ها در قالب طب سنتی به تایید متخصصان رسیده است و با نسخه‌های معتبر و تاییدشده در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

کبد چرب یکی از بیماری‌هایی است که اگر به‌موقع درمان نشود، می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را برای بدن به وجود آورد. کبد چرب بیماری است که ممکن است تا زمانی که به مراحل خطرناک خود برسد تشخیص داده نشده و عواقب بسیار بدی را برای میزبان خود به دنبال داشته باشد. این بیماری چندین مرحله‌ای درصورتی‌که جدی گرفته نشود، می‌تواند تا مرحله سرطان کبد هم پیش رفته و هزینه‌های زیادی را برای درمان بر روی دست بیمار بگذارد.

طب سنتی توانسته از اولین مرحله تا پیش از تبدیل آن به سرطان کبد با استفاده از ساده‌ترین درمان‌ها راهی را برای خلاصی از کبد چرب در اختیار بیماران قرار دهد. راه‌های ساده‌ای که با کمترین هزینه می‌توانند هم شما را از شر این بیماری خاموش و خطرناک نجات دهند و هم نجات‌دهنده پول‌های شما از خرج شدن در مسیر بی‌انتهای بیمارستان‌ها و درمان‌های شیمیایی باشند. بنابراین اگر می‌خواهید خود را با یک شیوه ارزان و مطمئن در کوتاه‌ترین زمان ممکن از شر بیماری کبد چرب نجات دهید، با ادامه این مقاله همراه شوید.

 ژل رویال

ژل رویال هانی ژل

 

چه پرهیزهایی می‌تواند اثر درمانی گیاهان دارویی را بر روی کبد چرب افزایش دهد؟

پیش از اینکه به سراغ نمایش معجزه‌آسای طب سنتی برای کبد چرب برویم باید خاطرنشان کنیم که استفاده از این گیاهان دارویی زمانی می‌تواند برای درمان کبد چرب تاثیرگذار باشد که با پرهیزهای غذایی و توصیه‌های پزشک متخصص این حوزه همراه شود. به‌عنوان‌مثال نخوردن آب سرد به‌ویژه آبی که جرم‌های یخ در آن وجود دارد، یا روغن‌های مایع و ترا ریخته موجود در بازار مواردی هستند که برای مشاهده تاثیر این گیاهان دارویی بر روی کبد چرب باید مدنظر داشته باشید.

پزشکان طب سنتی توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از ابتلا به کبد چرب باید از مصرف هرگونه نوشیدنی بلافاصله قبل و بعد از غذا خودداری کنید. به عقیده پزشکان بهترین زمان برای نوشیدن هرگونه نوشیدنی نیم ساعت قبل و یک ساعت پس از غذا است. پرهیز از خوردن بعضی از مواد غذایی و نوشیدنی به‌ویژه در وعده شام هم می‌تواند گام مؤثری در جلوگیری از ابتلا به کبد چرب باشد. به‌عنوان‌مثال غذاهای سرخ‌کردنی، فست فود و غذاهای آماده، نوشابه‌های گازدار، غذاهای سنگین مانند ماکارونی، گوشت گاو و گوساله، کله‌پاچه و سالاد الویه غذاها و نوشیدنی‌هایی هستند که نخوردن آن‌ها می‌تواند شما را از ابتلا به کبد چرب در امان بدارد.

توصیه دیگر متخصصان طب سنتی این است که در هنگام غذا خوردن معده خود را تقسیم‌بندی شده در نظر بگیرید تا بتوانید از پرخوری جلوگیری کنید. این توصیه در احادیث هم موجود است که معده را باید سه قسمت کنید. یک قسمت برای غذا، دیگری برای نوشیدنی و سومین قسمت باید خالی بماند تا جایی برای تنفس باز شود. در ادامه فهرستی از بهترین گیاهان دارویی که برای درمان کبد چرب مناسب هستند، ارائه می‌دهیم.

 

1- خوردن خاکشیر، اولین درمان کبد چرب با طب سنتی

خاکشیر یکی از نوشیدنی‌های گوارا در روزهای گرم تابستان است که می‌تواند آثار گرمای هوا را از روی بدن زدوده و از بین ببرد. خوردن یک لیوان شربت خاکشیر که با عسل، آب لیموی تازه و آب گرم همراه شده باشد، در هنگام صبح و پیش از صرف صبحانه به‌صورت ناشتا می‌تواند خواص زیادی برای بدن به دنبال داشته باشد. این محلول معجزه‌آسا که دانه‌های ریز خاکشیر بر روی آن خودنمایی می‌کند، یکی از توصیه‌شده‌ترین درمان‌ها برای کبد چرب است که در کنار رعایت سایر توصیه‌های لازم می‌تواند تمامی عوارض کبدی را از بین ببرد.

 

خاکشیر

 

2- مخلوط گل سرخ و سنا مکی، دومین درمان کبد چرب با طب سنتی

آیت‌الله تبریزیان که یکی از سرشناس‌ترین محققان در حوزه درمان بیماری‌ها با استفاده از روش‌های طب سنتی است، توصیه می‌کند که برای رهایی از کبد چرب باید به مدت دو هفته دستور زیر را رعایت کنید. در هنگام صبح و پیش از خوردن صبحانه باید سه قاشق غذاخوری خاکشیر به همراه عرق کاسنی، آب جوش و شاه‌تره را مخلوط کرده و به‌صورت ناشتا میل کنید. سپس در هنگام ظهر و یک ساعت پیش از اینکه ناهار خود را صرف کنید، گل سرخ و سنا مکی را با هم نیم کوب کرده و دو قاشق غذاخوری میل نمایید. این کار می‌تواند شما را نه فقط از شر کبد چرب بلکه از شر تمامی چربی‌های شکمی خلاص کند.

سنا مکی یکی از توصیه‌شده‌ترین درمان‌ها برای رفع انواع چربی‌های بدن مانند چربی‌های دیواره شکمی، کبد چرب و چربی خون است که استفاده از آن به‌طور مکرر در روایات اسلامی توصیه شده است. این دارو علی‌رغم اینکه تاثیرات شگفت‌انگیزی در مبارزه با چربی‌های بدن نشان می‌دهد بسیار آسان به دست آمده و مصرف آن عذاب‌آور نیست.

 

درمان چاقی

3- شربت کاسنی، آب لیمو و عسل، سومین درمان کبد چرب با طب سنتی

یکی دیگر از توصیه‌های پزشکان طب سنتی برای درمان کبد چرب نوشیدن شربت کاسنی، آب لیمو و عسل است. توصیه پزشکان به افرادی که با بیماری کبد چرب درگیر هستند، نوشیدن این شربت دو بار در روز، یک بار در صبح به‌صورت ناشتا و یک بار در انتهای شب پیش از خواب است. برای اینکه تاثیر این شربت در از بین بردن چربی‌ها بیشتر شود، باید چهار و نیم لیوان کاسنی را با یک و نیم لیوان آب لیموی تازه و یک قاشق مرباخوری عسل مخلوط کرده و در طول شبانه‌روز استفاده نمایید.

4- جویدن سیاه‌دانه، چهارمین درمان کبد چرب با طب سنتی

سیاه‌دانه برای اینکه بتواند تاثیر خود را در درمان کبد چرب به خوبی به‌جای گذارد، باید به‌صورت جویدنی مورد استفاده قرار گیرد. درواقع استفاده از شربت سیاه‌دانه برای درمان کبد چرب توصیه نشده است. بلکه پزشکان این حوزه توصیه کرده‌اند که سیاه‌دانه با کمی عسل طبیعی مخلوط شده و حتما جویده شود.

5- خوردن سیب، پنجمین درمان کبد چرب با طب سنتی

توصیه پزشکان طب سنتی برای درمان کبد چرب خوردن دو یا سه عدد سیب به‌طور کامل است. این سیب‌ها باید قبل از صبحانه یا در انتهای شب قبل از خواب مورد استفاده قرار گیرد.

6- مصرف سالاد، ششمین درمان کبد چرب با طب سنتی

سالادی که برای درمان کبد چرب توسط پزشکان طب سنتی توصیه شده است، باید ترکیبات خاصی را در خود داشته باشد. این سالاد ترکیبی است از کاهو، هویج، کلم و روغن زیتون که باید در هفته 5 بار و به‌طور پیوسته میل شود.

7- چهار بذر جادویی، هفتمین درمان کبد چرب با طب سنتی

تخم کاسنی، تخم خرفه، تخم خربزه و تخم خیار چهار بذری هستند که برای درمان کبد چرب در طب سنتی توصیه می‌شود. برای دیدن اثرات درمانی این چهار بذر باید 10 گرم از هر کدام از تخم‌های کاسنی، خرفه و خیار را با 15 گرم تخم خربزه مخلوط کرده و به مدت یک شب تا صبح در عرق کاسنی و شاه‌تره بخیسانید. در هنگام صبح این مخلوط را صاف کرده و مصرف نمایید. در هنگام بعدازظهر هم دوباره مخلوط 4 بذر را در عرق کاسنی و شاه‌تره خیسانده و میل کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف این مخلوط نباید با ساعات غذای شما تداخل داشته باشد. به‌علاوه پس از خوردن این مخلوط تا یک ساعت باید از خوردن غذا اجتناب کنید. مخلوط عرق کاسنی و شاه‌تره خود به‌طور جداگانه نیز می‌تواند درمانی برای از بین بردن چربی کبد باشد.

8- خوردن آش و سوپ‌های کم‌چرب، هشتمین درمان کبد چرب با طب سنتی

غذاهایی که کالری کمی داشته و انرژی زیادی را برای بدن به وجود نمی‌آورند، می‌توانند یک درمان مفید برای کبد چرب باشند. آش‌ها، خورش‌های سبزیجاتی و سوپ غذاهایی هستند که می‌توانند به جنگ چربی‌های کبدی بروند. تاثیر این‌گونه خوراکی‌ها زمانی بیشتر است که کمی ترش سرو شوند. البته این مورد به کسانی که معده ضعیفی دارند، توصیه نمی‌شود.

یکی از آش‌هایی که در کتاب‌های طب سنتی به‌عنوان درمانی برای کبد چرب توصیه شده است، آش آب‌غوره است. برای تهیه این آش باید مقداری نخود خیس کرده را با ماش، جو پوست کنده، برنج و چغندر با سبزی فراوان به‌ویژه گشنیز مخلوط کرده و با آب‌غوره میل نمایید. مصرف این آش یک بار در هفته می‌تواند باعث پاک‌سازی کبد و دستگاه گوارش شده و برای افرادی که دچار سوءهاضمه هستند، مفید است. موردی که در هنگام خوردن آش آب‌غوره باید رعایت شود، مصرف نکردن نان است. همچنین برای اینکه پس از خوردن این آش دچار نفخ نشوید، می‌توانید آن را با کمی پودر زیره، پودر زنیان، رازیانه، آویشن یا گلپر مصرف کنید.

9- زنجبیل، نهمین درمان کبد چرب با طب سنتی

قرار دادن زنجبیل در برنامه غذایی هفتگی می‌تواند به کاهش جذب چربی در بدن و در نتیجه درمان کبد چرب کمک کند. توصیه پزشکان این است که در هفته 2 یا 3 بار زنجبیل را به‌صورت رنده شده در یک کاسه ماست مصرف کنید تا بتوانید با افزایش سوخت‌وساز بدن خود، جذب چربی‌ها را در بدنتان کاهش دهید.

10- چای سبز، دهمین درمان کبد چرب با طب سنتی

چای سبز یکی از نوشیدنی‌هایی است که از رسوب چربی‌ها در ناحیه کبد جلوگیری کرده و همچنین درمان کبد چرب را سرعت می‌بخشد. از آنجا که کبد چرب در افراد چاق و کم تحرک رایج‌تر است، خوردن چای سبز به دلیل اثر چربی سوزی خود می‌تواند به این دسته از افراد کمک کند تا کبد خود را از هجوم چربی‌ها تا حدی مصون نگه دارند.

11- زردچوبه، یازدهمین درمان کبد چرب با طب سنتی

زردچوبه یک گیاه با طبع گرم و خشک است که به بیماران درگیر کبد چرب توصیه می‌شود. زردچوبه به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خود می‌تواند از انباشته شدن چربی‌ها در بدن جلوگیری کرده و در نتیجه به‌عنوان درمانی برای کبد چرب استفاده شود. به‌علاوه این گیاه دارویی در ترکیب با عسل می‌تواند به هضم غذا کمک کرده و در نتیجه چربی‌های غذا را در مسیر درستی مصرف نماید. البته افراد گرم مزاج باید در مصرف این ماده احتیاط کنند.

 

از مهم‌ترین توصیه‌هایی که پزشکان طب سنتی برای جلوگیری از ابتلا به کبد چرب می‌کنند، پرهیز از خوردن آب سرد است. این پزشکان توصیه می‌کنند که نوشیدنی غالب خود را به ترکیب آب و شربت لیمو و عسل تغییر دهید تا در طی سه ماه بتوانید از تاثیرات مثبت آن بهره‌مند شوید. به‌علاوه خوردن غذاهای آب پز یا بخارپز به‌جای غذاهای سرخ کرده که با سبزیجات مختلف ترکیب شده باشد، می‌تواند به اصلاح کبد و کلیه کمک کند.

در کنار همه مواردی که ذکر شد بعضی مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی هستند که می‌توانند به گیاهان ذکرشده در درمان کبد چرب کمک کنند. مصرف نوشیدنی‌هایی مانند چای ترش، آب آلبالو، آب زرشک، آب‌غوره و عناب در طی دوره درمانی می‌تواند به اثربخشی موارد درمانی اشاره شده در این مقاله برای درمان کبد چرب کمک کند.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن


مقالات برگزیده
مقالات مرتبط
ویدئوهای مرتبط
کلمات کلیدی
هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات