مقالات

فواید مصرف عناب در دوران کرونایی

| بازدید : 2113

 

میوه عناب بیش از 3000 سال است که شناخته شده و در طب سنتی استفاده می‌شود. میوه عناب (Ziziphus jujuba) با نام‌های خرمای چینی، عناب یا خرمای قرمز نیز شناخته می‌شود. این گیاه، بومی چین بوده و در حال حاضر در کشور ایران نیز رشد می‌کند.

شکل میوه عناب گرد و گلابی شکل و دارای پوستی نازک و گوشتی سفید رنگ است. هنگامی که می‌رسد، رنگ آن قرمز تیره می‌شود. میوه پس از قرمز شدن کامل، شروع به چروک شدن و نرم شدن کرده، اما همچنان خوراکی است. در این مقاله از هانی ژل قصد داریم در مورد این میوه ارزشمند و فواید مصرف عناب در دوران کرونا صحبت کنیم. همچنین برای مطالعه بیشتر درباره خواص دارویی عناب کلیک کنید.

مهمترین فواید عناب

میوه عناب سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و کالری کمی دارد. یک وعده 100 گرمی‌ (حدود 3 میوه) عناب حاوی:

  • کالری: 79
  • چربی: 0.2 گرم
  • پروتئین: 1.2 گرم
  • پتاسیم: 250 میلی‌گرم
  • ویتامین C: حدود 69 میلی‌گرم (حدود 77 درصد از مقدار توصیه شده روزانه)
  • آهن: 0.48 میلی‌گرم

میوه‌های عناب منبع غنی از پروتئین و فیبر هستند و کالری بسیار کمی دارند. هنگامی که مصرف می‌شود برای رفع نیازهای تغذیه‌ای عمل کرده و احساس سیری می‌دهد. همچنین در کاهش سطح گلوکز که از افزایش وزن اضافی، به ویژه چربی شکم جلوگیری می‌کند، مفید است. برخی از مهم‌ترین فواید عناب شامل موارد زیر است:

فواید عناب

سلامت روان و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

میوه‌های عناب دارای اثرات محافظتی عصبی هستند و همچنین حافظه و یادگیری را تقویت می‌کنند. اثرات ضد اضطراب و تسکین دهنده بر بدن دارد و در نتیجه اضطراب و بی خوابی را از بین می‌برد. این میوه بیماری‌های دژنراتیو عصبی مختلف را درمان کرده و کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که اثر ضد افسردگی و اثرات مثبتی بر انتقال دهنده‌های عصبی و هورمون‌های استرس دارد. میوه عناب حاوی فلاونوئید کامفرول روتینوزید است که یک گزینه بالقوه برای محافظت از سلول‌های عصبی در برابر استرس اکسیداتیو است.

به کنترل فشار خون کمک می‌کند.

عناب یک درمان عالی برای حفظ فشار خون طبیعی است. با افزایش سطح اکسید نیتریک و در نتیجه کاهش فشار خون بالا به جریان خون در مغز کمک می‌کند. همچنین میوه‌های عناب حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و مقدار کمی سدیم هستند. این موارد به باز کردن عروق و حفظ فشار خون مناسب کمک می‌کند.

عامل ضد التهاب و ضد میکروب

میوه عناب حاوی اسید بتولینیک است که فعالیت ضد التهابی و خواص ضد باکتریایی دارد. از رشد استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کلی که مسئول بسیاری از عفونت‌های باکتریایی هستند، جلوگیری می‌کند.

آنتی اکسیدان قوی است.

عناب سرشار از ویتامین C و حاوی یک ماده شیمیایی به نام اسید بتولینیک است که به افزایش سطح گلوتاتیون کمک کرده و در نتیجه از استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد.

میوه عناب دارای فیبر زیادی است که به جلوگیری از یبوست مزمن کمک می‌کند. فیبر رژیمی به عنوان یک ملین خوب عمل کرده که حرکت روده را آسان تر می‌کند. این یک درمان اثبات شده برای بیماری التهابی روده (IBD) است که با افزایش عملکرد سد روده و فعال سازی آنزیم AMPK عمل می‌کند. عناب همچنین حاوی پکتین است که خاصیت ضد اسهال دارد.

سرفه را تسکین می‌دهد.

میوه عناب حاوی آنزیم خاصی به نام بروملین است که خلط و مخاط را کاهش می‌دهد. بنابراین، به پاکسازی مسیرهای تنفسی و حفره‌های سینوسی کمک می‌کند.

ضد حساسیت

میوه‌های عناب سرشار از خواص آنتی هیستامینی هستند. به تثبیت ماست سل‌ها که خواص ایمنی را تعدیل می‌کنند کمک کرده و از واکنش آلرژیک جلوگیری خواهد کرد. عناب همچنین نقش بالقوه‌ای در درمان آنافیلاکسی رینیت آلرژیک دارد.

پیشگیری و درمان پوکی استخوان

عناب حاوی انواع زیادی از مواد معدنی مانند منگنز، مس، پتاسیم و منیزیم است که برای سلامت استخوان‌ها ضروری هستند؛ به خصوص در افراد مسن که به بیماری پوکی استخوان یا افرادی که از سایر بیماری‌های تخریب کننده استخوان رنج می‌برند، عناب ممکن است به ساختن استخوان‌های قوی‌تر کمک کند. عناب همچنین سرشار از کلسیم، فسفر و آهن است که همگی به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کنند.

از سرطان جلوگیری می‌کند.

میوه عناب یک استراتژی عالی برای درمان سرطان است. این میوه منبع اسیدهای چرب غیراشباع ضروری از جمله اسیدهای اولئیک، لینولئیک، پالمتیک و پالمیتولئیک می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهد که این میوه حاوی انواع اسیدهای تری ترپنیک به نام‌های سیانوتیک، آلفیتولیک، زیزیبرانال، زیزیبرانالیک، اپیسینوتیک، سئوتنیک، اسید بتولینیک، اولئانولیک (OA)، اورسونیک و اسیدهای زیزی برنالیک نیز هست. این ترکیبات دارای اثرات سیتوتوکسیک هستند و همچنین فرآیند آپوپتوز مفید در درمان سرطان را تعدیل می‌کنند.

به سم زدایی خون کمک می‌کند.

میوه عناب حاوی ساپونین‌ها و آلکالوئیدهایی است که به طور مستقیم با سم زدایی خون در ارتباط هستند. عناب سموم مضر خون را دفع کرده، آن را تقویت و از ابتلا به بیماری‌های مختلف خونی پیشگیری می‌کند.

عامل ضد پیری

میوه عناب به عنوان عامل ضد پیری عالی لقب گرفته است. از آنجایی که این میوه دارای مقادیر زیادی ویتامین C است، به جلوگیری از چین و چروک، رسوب ملانین و رنگدانه کمک می‌کند.

کمک به رفع بی خوابی

میوه و دانه‌های عناب هر دو سرشار از فلاونوئیدها، ساپونین‌ها و پلی‌ساکاریدها هستند. ساپونین یک تقویت کننده طبیعی خواب با خواص آرام بخش است که با تسکین کل سیستم عصبی به القای خواب کمک می‌کند. این میوه همچنین اثرات آرام بخشی بر مغز دارد که به کاهش اضطراب کمک می‌کند. خواص آرام بخش میوه عناب یا عصاره روغن عناب نیز بر سطوح هورمونی تأثیر گذاشته و باعث ایجاد احساس آرامش در ذهن و بدن می‌شود.

درمان دیابت

گاریما گویال، متخصص تغذیه، می‌گوید عناب دارای مقدار زیادی پتاسیم و سدیم کم است و بنابراین برای کنترل فشار خون عالی است. عناب دارای محتوای نمک کم و پتاسیم بالایی است که به کنترل دیابت کمک می‌کند. این میوه سرشار از آهن و فسفر بوده و به تنظیم گردش خون کمک می‌کند.

شوره سر و مشکلات پوستی را درمان می‌کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، عناب به ویژه سرشار از ویتامین C است که به شادابی پوست، مبارزه با رادیکال‌های آزاد و تقویت سیستم ایمنی که از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند، کمک می‌کند. عناب همچنین برای شوره سر کشنده و عاملی مهم برای درخشندگی پوست هستند. از این رو برای داشتن پوستی سالم و درخشان و درمان شوره سر می‌توانید از عناب استفاده کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف عناب

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است، عناب به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و با رشد سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کند. مقدار غنی ویتامین C موجود در عناب به تقویت خواص ضد سرطانی کمک کرده و شما را ایمن نگه می‌دارد.  بسته به اندازه میوه، خوردن یک تا سه میوه عناب، ویتامین C روزانه 90 میلی‌گرم برای مردان و 75 میلی‌گرم برای زنان را تأمین می‌کند.

آیا خرید اینترنتی دارو خطرناک است؟ کلیک کنید.

خواص مصزف عناب

تاثیر بسیار بالای عناب و عسل بر بهبود عملکرد ایمنی بدن

عناب و عسل دو مورد از بهترین و مؤثرترین مواد در بهبود عملکرد و تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. این دو ماده دارای خواص بی شماری بوده و توصیه می‌شود به جای استفاده از داروهای شیمیایی برای درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی یا کرونا، از عناب و عسل استفاده کنید.

این روزها، یکی از دلایل اصلی ابتلا به بیماری کرونا، ایمنی ضعیف بدن است، از آنجایی که عناب و عسل به مقدار زیادی در طبیعت یافت می‌شوند و در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثرند، پیشنهاد می‌شود از آن‌ها استفاده کرده تا به آسانی به این بیماری مبتلا نشوید.

بیشتر بخوانید؛ تاثیر عناب و عسل بر تقویت سیستم ایمنی

چرا در دوران کرونا باید عناب بیشتر مصرف کنیم؟

همانطور که موارد Covid-19 شاهد افزایش دیگری است، کنجکاوی در مورد راه‌های افزایش ایمنی نیز افزایش یافته است. در حالی که کارشناسان، انواع مواد مغذی، نوشیدنی‌ها و ادویه‌ها را برای تقویت سیستم ایمنی توصیه می‌کنند، Rujuta Diwekar، متخصص تغذیه، به خواص عناب برای تقویت سیستم ایمنی بدن پی برد. عناب یک ابر غذای محلی است که سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و این غذای شیرین و ترش سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌های C و B1، B2 می‌باشد. عناب به غیر از تقویت ایمنی، می‌تواند به کاهش اضطراب و مدیریت دیابت نیز کمک کند.

روجوتا دیوکار می‌گوید عناب یک میوه عالی برای کودکانی است که سیستم ایمنی ضعیفی داشته و اغلب مریض می‌شوند. از آنجایی که این میوه شگفت انگیز دارای خواص بی‌نظیری برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از انواع بیماری‌هاست، پیشنهاد می‌شود در دروان کرونا و به خصوص در فصل زمستان به مقدار لازم مصرف شود.

انواع روش مصرف عناب در دوران کرونا

می‌توانید میوه عناب را به صورت خام مصرف کنید. عناب تازه شیرین است و بافتی شبیه سیب دارد. میوه عناب معمولاً به صورت خشک نیز یافت می‌شود. این عناب‌های خشک به خرمای قرمز معروف هستند. عناب‌های خشک را می‌توان مستقیماً مصرف کرد، اما می‌توانید در سوپ و چای نیز ریخته و میل کنید. عناب قرمز خشک را همچنین می‌توان به جای کشمش یا میوه خرما در کیک و سایر دسرها استفاده کرد.

میوه‌های عناب را می‌توان تفت داد، در آب خیسانده، آب‌میوه کرده یا به صورت مربا، مارمالاد و کمپوت درست کرد. در حالی که بهتر است از عناب به عنوان میوه فصلی تازه استفاده شود، اما مردم اغلب از آن به صورت خشک همراه با عسل نیز استفاده می‌کنند.

جمع بندی

میوه عناب کالری کمی داشته و سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی است. به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و وجود ویتامین‌هایی از جمله ویتامین C، مزایای سلامتی بسیاری از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. محتوای آنتی اکسیدانی آنها، ممکن است برخی از مزایای سلامتی را ارائه دهند، اما تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

اگرچه عناب تازه و خشک بسیار مغذی است، اما به خاطر داشته باشید که عناب خشک شده دارای قند و کالری بیشتری بوده و بهتر است در حد اعتدال از مصرف آن لذت ببرید. در ضمن اگر ونلافاکسین یا داروهای ضد تشنج خاصی مصرف می‌کنید، باید از مصرف این میوه خودداری کرده یا قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

همانطور که اشاره کردیم، عناب و عسل در کنار هم، دو عامل مهم در تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. شما می‌توانید این دو ماده مغذی را در محصول هانی ژل یافته و از خواص بی‌نظیر آن‌ها در کنار هم استفاده کنید. برای خرید و تهیه هانی ژل با مشاورین ما تماس بگیرید.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

 


نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات