مقالات

تاثیر تغذیه و رژیم غذایی در جلوگیری از سرگیجه

| بازدید : 1068

 

اگر هر از گاهی دچار سرگیجه می‌شوید یا احساس سرگیجه می‌کنید، بهتر است ابتدا علت آن را کشف کرده، سپس برای درمان اقدام کنید. عوامل مختلفی از دلایل سرگیجه به حساب می‌آیند؛ به عنوان مثال، میگرن دهلیزی وضعیتی است که باعث سرگیجه می‌شود و دوره‌های آن از چند ثانیه تا چند ساعت طول می‌کشد. از دست دادن تعادل، بیماری‌های حرکتی، سبکی سر، گیجی، تهوع و استفراغ و سردرد تند از علائم سرگیجه هستند. عوامل متعددی در بروز سرگیجه تاثیر دارد، از جمله استرس‌های فیزیکی، شیمیایی و احساسی و حتی غذایی که می‌خورید ممکن است باعث سرگیجه شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد که سبک زندگی و اصلاح رژیم غذایی ساده ممکن است به کاهش دفعات و شدت حملات سرگیجه کمک کند. آشنایی با غذاهایی که باعث سرگیجه می‌شوند و غذاهای مفید برای مدیریت سرگیجه ممکن است برای کاهش خطر حملات سرگیجه و کاهش ناراحتی‌های مرتبط با علائم مفید باشد.

به هر حال، یکی از سوالاتی که اغلب پرسیده می‌شود این است که آیا رژیم غذایی می‌تواند باعث سرگیجه شود؟ در حالی که هیچ پاسخ یکسانی برای علت سرگیجه و این که چه چیزی به کاهش علائم سرگیجه کمک می‌کند، وجود ندارد، اما با این حال در این نوشتار از هانی ژل به این موضوع پرداخته و در مورد تاثیر تغذیه و رژیم غذایی در جلوگیری از سرگیجه صحبت خواهیم کرد.

 

رژیم غذایی چگونه بر حملات سرگیجه تأثیر می‌گذارد؟

علت دقیق سرگیجه هنوز مشخص نیست. با این حال، این وضعیت در بین زنان شایع تر است. ژنتیک، رژیم غذایی، شیوه زندگی و عوامل محیطی نقش حیاتی در شروع حملات سرگیجه دارند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که تغییر رژیم غذایی ممکن است شانس و شدت حملات میگرنی را کاهش دهد. برخی افراد اظهار می‌کنند که اگر غذا نخورند علائم آنها بدتر می‌شود، که نشان می‌دهد روزه گرفتن و حذف وعده‌های غذایی ممکن است شدت حملات را تشدید کند.

تغذیه در پیشگیری از سرگیجه

غذاهایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید.

مهمترین چیز برای مدیریت سرگیجه این است که سعی کنید خوب غذا بخورید و عادات غذایی مفید را تمرین کنید. غذاهای خاصی وجود دارند که به طور خاص باید آنها را محدود کرد یا کاملاً از خوردن آنها پرهیز کرد، زیرا اینها محرک‌های رایج غذایی هستند. برخی از مواد غذایی که بهتر است در مصرف آن‌ها دقت داشته باشید عبارتند از:

  • کافئین: مصرف زیاد نوشیدنی‌های کافئین دار باعث افزایش احساس زنگ زدی در گوش و سرگیجه می‌شود. بهتر است چای، قهوه، نوشیدنی‌های انرژی زا و نوشابه را محدود کنید.
  • نمک: سدیم یکی از مواد اصلی است که می‌تواند سرگیجه را تحریک کند. مصرف بیش از حد غذاهای شور ممکن است باعث احتباس آب در بدن شود. این می‌تواند تعادل مایعات و فشار را در بدن مختل کند. همچنین نمک با مکانیسم‌های تعادل داخلی و تعادل در گوش داخلی باعث ایجاد تداخل می‌شود. توصیه می‌کنیم رژیم غذیی دارای مقادیر زیاد نمک مانند چیپس، ترشیجات و غذاهای فرآوری شده و کنسرو شده را حذف کنید.
  • الکل: مصرف الکل باعث بدتر شدن احساس سرگیجه، تعادل و حالت تهوع می‌شود، به خصوص اگر مستعد حملات سرگیجه هستید. الکل همچنین می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شما شده، که می‌تواند باعث سرگیجه شود.
  • شکر: غذاها و نوشیدنی‌های مملو از شکر می‌توانند منجر به سردرد و همچنین سرگیجه شوند.

 

تغذیه مناسب برای سرگیجه

اکنون که متوجه شدید از چه غذاهایی برای سرگیجه اجتناب کنید، بیایید در مورد رژیم غذایی که بهتر است برای عدم سرگیجه رعایت کنید، نگاهی بیاندازیم. گنجاندن برخی از این مواد غذایی در رژیم غذایی می‌تواند به حفظ تعادل سالم مایعات و کاهش علائم سرگیجه کمک کند.

رژیم غذایی در دوران سرگیجه

میوه‌ها

میوه‌ها گنجینه ای عالی و سرشار از مواد مغذی مفید هستند که برای کنترل علائم سرگیجه بسیار مفیدند. میوه‌هایی که منبع خوبی از ویتامین C هستند مانند انواع توت‌ها، مرکبات، آناناس و... می‌توانند به کاهش احساس سرگیجه کمک کنند. همچنین، پتاسیم در حفظ تعادل مایعات در سیستم ضروری است. احتباس مایعات در گوش داخلی می‌تواند باعث سرگیجه شود، بنابراین برخی از این میوه‌های غنی از پتاسیم را برای کاهش علائم مصرف کنید.

میوه‌های مختلف فواید متفاوتی دارند. میوه‌هایی که سرشار از ویتامین C هستند که می‌تواند به کاهش احساس سرگیجه کمک کنند شامل موارد زیر هستند:

  • توت فرنگی
  • تمشک
  • بلوبری
  • آناناس

میوه‌های خانواده مرکبات

خوردن این میوه‌ها از خانواده مرکبات می‌تواند به کاهش علائم سرگیجه کمک کند:

  • موز
  • انگور
  • زردآلو

 

آجیل‌ها

آجیل منبع عالی از چربی‌های سالم و ویتامین‌های E، A و B هستند که برای کاهش علائم مفید هستند و شما را در طول روز پرانرژی نگه می‌دارند. یک مشت آجیل، به خصوص آنهایی که ویتامین B بالایی دارند، مانند بادام، گردو و فندق را به عنوان یک میان وعده مستقل میل کنید.

 

سبزیجات

سبزیجات فواید زیادی برای سلامت کلی شما دارند و همچنین علائم سرگیجه را کاهش می‌دهند. سعی کنید حداقل یک وعده سبزیجات مانند مارچوبه، کلم بروکلی، فلفل و سایر سبزیجات سبز را در وعده غذایی معمول خود بگنجانید. جای تعجب نیست که میوه‌ها و سبزیجات در لیست توصیه شده قرار دارند. هنگام درست کردن وعده‌های غذایی، سعی کنید مقادیر زیادی از سبزیجات در رژیم غذایی خود قرار دهید.

 

پروتئین‌های بدون چربی

مرغ بدون پوست، ماهی و تخم مرغ ارگانیک و فرآوری شده منبع سالمی از پروتئین هستند که به حفظ سطح انرژی و کاهش علائم سرگیجه کمک می‌کنند.

 

زنجبیل

زنجبیل یک گیاه شگفت‌انگیز است که برای کاهش علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ و سبکی سر مفید است. این ماده فوق العاده مغذی، به عنوان یک درمان مطمئن برای مدیریت سرگیجه عمل کرده به طوری که نوشیدن چای زنجبیل راهی ایده آل برای کنترل علائم است.

 

هیدراته بمانید.

نوشیدن مقدار زیادی مایعات برای حفظ تعادل مایعات و الکترولیت‌ها در سیستم ضروری است. علائم سرگیجه زمانی بدتر می‌شود که فرد دچار کم آبی شود، بنابراین نوشیدن مقدار زیادی آب برای هیدارته ماندن بدن، می‌تواند حملات سرگیجه را کاهش دهد. اکثر مردم احتمالاً به اندازه کافی آب نمی‌نوشند، بنابراین مهم است که بدانید چه مقدار آب باید بنوشید. حتماً خود را به خوبی هیدراته نگه دارید تا تا علاوه بر کاهش سرگیجه، به افزایش سلامت کلی بدنتان نیز کمک کنید.

 

عسل

گاهی اوقات سرگیجه می‌تواند ناشی از افت قند خون باشد. عسل یک ماده مغذی بوده که با افزایش قند خون به کاهش اثرات و علائم سرگیجه کمک می‌کند. شما همچنین می‌توانید با مصرف هانی ژل که حاوی عسل، ژل رویال، عناب و بسیاری مواد مغذی دیگر است از ابتلا به سرگیجه جلوگیری کنید. برای خرید یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصول با کارشناسان ما تماس بگیرید.

همچنین برای ترمیم آسیب‌های عصبی و بهبود گردش خون، غذاهای تازه و طبیعی سرشار از ویتامین‌های B و C و مواد معدنی روی و منیزیم را بیشتر مصرف کنید. اگر به دنبال یک برنامه غذایی خاص برای کمک به الگوی بهتر غذا خوردن و کاهش علائم سرگیجه هستید، ما یک رژیم کتوژنیک را توصیه می‌کنیم.

 

چرا یک رژیم غذایی خوب برای سرگیجه مهم است؟

غذایی که می‌خوریم تأثیرات مهمی بر سلامتی ما دارد. همین غذا اگر سالم باشد می‌تواند به کاهش علائم سرگیجه کمک کند. برای بیمارانی که مدام به سرگیجه مبتلا می‌شوند، برخی تغییرات در انتخاب‌های غذایی آنها می‌تواند خطر حملات سرگیجه و ناراحتی ناشی از علائم مرتبط را کاهش دهد. تغییر رژیم غذایی و داشتن سبک زندگی سالم ممکن است سخت باشد، اما اگر از حملات سرگیجه رنج می‌برید، نکات غذایی ذکر شده در اینجا می‌تواند به شما در کاهش علائم کمک کند.

اگر به راهنمایی بیشتری در مورد سرگیجه نیاز دارید که بتوانید بدون دارو و جراحی سالم بمانید، توصیه می‌کنیم سوالات خود را در قسمت نظرات این پست از هانی مطرح کرده تا کارشناسان ما به آن‌ها پاسخ دهند. همچنین اگر رژیم غذایی خاصی دارید که به کاهش علائم و درمان سرگیجه کمک می‌کند، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. ما آماده شنیدن نظرات و راهنمایی‌های شما هستیم.

برای خرید هانی ژل جهت درمان سرگیجه با کارشناسان ما در هانی ژل در ارتباط باشید.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

 


هیچ نظری ثبت نشده است
نظر خود را وارد کنید

آخرین مقالات